Bij het plaatsen van een ketel

Achtergrond

Gesteund door wet- en regelgeving behalen fabrikanten van verwarmingsketels en andere installatiecomponenten indrukwekkende resultaten op het gebied van rendement en energiezuinigheid. Zo hebben pompfabrikanten de uitdaging uit de Europese Ecodesignrichtlijn 2009/125/EC aangenomen en nieuwe modellen ontwikkeld die dankzij vernuftige ECM-technologie en permanentmagneetmotoren tot zelfs 75% minder stroom verbruiken. Ook producenten van andere componenten, zoals thermostatische ventielen, warmtewisselaars en driewegkleppen leggen zich steeds meer toe op efficiëntie en besparing.

Leidingdiameters, doorlaten en ventielopeningen zijn daardoor steeds kleiner geworden. Het gevolg is echter dat de gevoeligheid voor lucht en vuil in het installatiewater toeneemt.

 

Kansen

Consumenten kiezen bewust voor energiezuinige ketels met maximaal rendement. Zij hebben vaak geen weet van het bovenstaande en de toegenomen risico’s van lucht en vuil. Een ideaal moment dus om met de juiste argumenten lucht- en vuilafscheiders te adviseren bij een nieuwe cv-ketel.

 

Energiebesparing

Nieuwe cv-ketels combineren lage energiekosten met een hoog rendement. Het rendement zal echter teruglopen wanneer lucht niet continu uit het water wordt gehaald. Lucht werkt als een rem op de warmteoverdracht en daardoor op het beoogde rendement van de cv-ketel. Een ketel met bijvoorbeeld een energielabel A zal niet op dat niveau blijven presteren.

In onbehandeld installatiewater kan vuil zich ophopen op diverse plaatsen in het systeem. Dit zorgt enerzijds voor hoger energieverbruik vanwege de verstoorde warmteafgifte en anderzijds voor hoger stroomverbruik van de pomp, omdat deze meer moeite moet doen om het water rond te pompen.

Lees bijgaande referentiebeschrijving, waarin in een woonhuis dankzij lucht- en vuilafscheiding 20% op de energierekening wordt bespaard.

Praktijkvoorbeeld woonhuis, 20% Energiebesparing dankzij lucht- en vuilafscheiding.
Of bekijk onze besparingstabel.

 

Bescherming

Lucht veroorzaakt overmatige corrosievorming. De aanwezigheid van lucht in een installatie is nooit helemaal te voorkomen. Door lucht continu te verwijderen kunnen de vervelende gevolgen ervan echter effectief worden vermeden. Er zijn ook gevallen bekend waarin lucht de oorzaak was van schade in de elektronica van een ketel. Dat kan gebeuren door een heel klein luchtbelletje bij een sensor of in een regelventiel. 

Vuildeeltjes kunnen de toch al kleine doorlaten nog nauwer maken of samenklonteren in warmtewisselaars. Magnetische ijzerdeeltjes (magnetiet) hechten zich op ongewenste plaatsen, zoals in radiatorventielen en magnetische pomprotors. Dit zorgt voor overmatige slijtage en verkorting van de levensduur van een ketel. Steeds meer fabrikanten van cv-ketels geven dan ook richtlijnen voor het installatiewater en verwijzen bijvoorbeeld naar normen als VDI 2035.

 

Voorkomen van storingen

Veel storingen zijn het gevolg van lucht of vuil in het installatiewater.

Lucht in een cv-installatie leidt tot allerlei vervelende verschijnselen. Het zorgt bijvoorbeeld voor ruisende en klaterende geluiden in leidingen en radiatoren. Lucht is ook vaak de reden waarom een radiator niet helemaal opwarmt, of zelfs helemaal niet warm wordt. Je zult het vast wel eens hebben meegemaakt dat een klacht na handmatig ontluchten van de radiatoren is opgelost. Met het plaatsen van een luchtafscheider is handmatig ontluchten verleden tijd.

Vervuiling in een cv-installatie bestaat grotendeels uit het schadelijke magnetiet. Op plaatsen waar het water minder hard stroomt, zoals in de radiatoren, zal het magnetiet bezinken. De deeltjes kunnen zich ook vastzetten in radiatorventielen en in de pomp. Opgehoopt en vastzittend magnetiet hindert een optimale werking van de verwarming en leidt zodoende tot storingen.